اعظم کم گویان علیه اسلام سیاسى در کنفرانس قربانیان جهاد در ژنو!

مصاحبه با نشریه رهایی زن

رهایی زن: شما اخیرا در کنفرانسی به نام " قربانیان جهاد "شرکت داشتید، خودتان بگویید این کنفرانس چه بود؟ کجا بود و چرا نامش "قربانیان جهاد" است؟

اعظم کم گویان: سوال شما در مورد نام کنفرانس را منهم از برگزار کنندگان آن پرسیدم . پاسخشان این بود که اگر نام آنرا مستقیما قربانیان اسلام، اسلام سیاسی، یا اسلام رادیکال میگذاشتند مقامات سازمان ملل و نمایندگان دولتهای اسلامی کارشکنی و مانع تراشی میکردند تا آنجا که کلا کنفرانس را مختل و یا تعطیل کنند.

این کنفرانس در ١٨ ماه آوریل بموازات شصت و یکمین اجلاس سالانه کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل در مقر آن در ژنو برگزار شد و یک کنفرانس مطبوعاتی هم همانجا برگزار شد. حرکتی در نقد اسلام، افشای جنایات اسلام و جریانات اسلامی در مورد زنان، بی دینان، از اسلام برگشتگان و پیروان ادیان دیگر بود و یازده سخنران که از مبارزین، صاحب نطران و چهره های آکادمیک و علمی بودند در آن سخنرانی کردند و به پرسشهای حضار جواب دادند. شرکت کنندگان هم نمایندگان دولتها در سازمان ملل، نمایندگان سازمانهای غیر دولتی عضو سازمان ملل، آژانسها و ارگانهای سازمان ملل و رسانه ها و محققین بودند.

رهایی زن: میهمانان دیگرش چه کسانی بودند؟

اعظم کم گویان: مبارزین و شخصیتهای معروف نقد دین و دفاع از حقوق زنان بودند. علاوه بر من، تسلیمه نسرین نویسنده و مبارز حقوق زنان، عیان هیرسی علی که بخاطر شکستن سکوت در مورد بی حقوقی زنان و دختران در محیط های اسلامی در هلند و تهیه فیلم "تسلیم "شهرت یافته، ابن وراق منتقد اسلام، کارولین فورست فمینیست و جامعه شناس فرانسوی، یوهان جنسون پروفسور مطالعات اسلامی و خاورمیانه، دیوید لیتمن مورخ، سیمون دنگ یک فعال حقوق بشر از سودان که سابقا توسط جریانات اسلامی به بردگی گرفته شد، پروفسور ولید فارس، و بت یود نویسنده و مورخ.

رهایی زن: سخنرانی شما در باره چه بود؟

اعظم کم گویان: درباره بی حقوقی زنان و بی دینان در اسلام و در ایران بود. من در مورد ضرورت نقد دین، آزادی بی دینی و آزادی کفر گویی و مجازات وحشتناک آن در اسلام، ایران و کشورهای زیر سلطه اسلام و کیسهای شاخص آن حرف زدم . از هالاکاست اسلامی در ایران زیر سلطه اسلام و جمهوری اسلامی صحبت کردم و از تغییرات عمیقی که جامعه ایران از سال ١٩٧٩ کرده، از رشد آته ایسم و بی خدایی و عروج هویت انسان در مقابل خدا و دین حرف زدم . گفتم که ایران نقطه امید خاورمیانه است و هر تحول مثبتی در آن خاورمیانه و کل جهان را دگرگون می کند.

رهایی زن: چه تاثیری گذاشت؟ عکس العملها چه بود؟

اعظم کم گویان: صحبتهایم بمثابه یک صاحب نظر در نقد اسلام و دین بود، هم از تجربه شخصی بر می خواست و هم عاطفی بود. بعنوان فردی صاحب نظر که تجربه دست اول از اسلام و اسلام سیاسی دارد و بقول معروف می داند دارد چه می گوید، تحویل گرفته شد و تاثیر آنهم عمیق و می توانم بگویم همراه با صحبتهایم در کنفرانس مطبوعاتی همراه آن، جهانی بود .توسط بسیاری از خبرگزاریهای بین المللی و رسانه های رسمی اغلب کشورهای غربی نقل شده است. اینجا اضافه کنم که نمایندگان جمهوری اسلامی که در بخش اول کنفرانس حضور داشتند به مجرد شروع سخنرانی من، سالن کنفرانس را ترک کردند. چه کار دیگری میکردند؟ در مقابل، بسیاری دیگر از شرکت کنندگان عمیقا همبستگی شان را نشان دادند، به من محبت کردند، با من عکس گرفتند، متن سخنرانیم را گرفتند، آدرس تماس خواستند و...

رهایی زن: فکر میکنید که بشود در آینده با این ماتریال انسانی موجود، یک شبکه جهانی ضد اسلامی و سکولاریستی درست کرد؟

اعظم کم گویان: همین الان چند شبکه موجود است و من بطور جدی با کار آنها درگیر هستم. اما مساله اصلی در بسیج و رهبری کردن این نوع شبکه ها این است که به یک جنبش معین در یک نقطه معین دنیا مثلا در شرایط برآمد و اعتلای مبارزه مردم و یا در یک شرایط حساس و بحرانی در ایران گره بخورد و به آن وصل بشود .این نوع شبکه ها فی الحال وب سایت مشترک دارند، کنفرانس می گذارند، کتاب و نشریه چاپ می کنند، کمپین می کنند و امثال اینها. اما مساله این است که اینها را حول یک جنبش معین علیه اسلام سیاسی برای مبارزه با اسلام در خاورمیانه به تحرک درآورد و یک تلاش و کارزار بین المللی را براه انداخت.

آوریل ۲۰۰۵

نقل از نشریه رهایی زن شماره ۳۰